Wkrótce zamieścimy szczegółowe omówienie planu zagospodarowania Zespołu Torów Wyścigów Konnych na Służewcu. Opublikujemy też opinię stołecznego konserwatora z 11-10-2012, odnoszącą się do projektu planu zagospodarowania.
A na razie – dla dociekliwych – przepisy „Ustawy o ochronie zabytków i opiece
nad zabytkami” z 2003r., odnoszące się, według nas, do zaniechań i postawy Polskiego
Klubu Wyścigów Konnych. A także do zgody konserwatora zabytków na zamierzenia
inwestorskie i przedstawiony plan miejscowy. Ze szczególnym naciskiem na odpowiedzialność PKWK,
jako podmiotu posiadającego niezbywalne
prawo własności ZTWK
na Służewcu
Na czerwono wtrącone są
nasze uwagi
Art. 3.
Użyte w ustawie określenia
oznaczają:
1)
zabytek – nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części
lub zespoły, będące dziełem człowieka
lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej
epoki bądź zdarzenia,
których zachowanie leży
w interesie społecznym ze względu
na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową;
2)
zabytek nieruchomy – nieruchomość, jej część lub zespół
nieruchomości, o których mowa w pkt 1;
12) historyczny układ urbanistyczny lub
ruralistyczny – przestrzenne założenie
miejskie lub wiejskie, zawierające zespoły budowlane, pojedyncze budynki
i formy
zaprojektowanej zieleni, rozmieszczone
w układzie historycznych podziałów własnościowych i funkcjonalnych, w
tym ulic lub sieci dróg;
13) historyczny zespół budowlany – powiązaną
przestrzennie grupę budynków wyodrębnioną ze względu na formę architektoniczną,
styl, zastosowane materiały, funkcję, czas powstania lub związek z wydarzeniami
historycznymi;
15) otoczenie – teren wokół lub przy zabytku wyznaczony w
decyzji o wpisie tego terenu do rejestru zabytków w celu ochrony wartości
widokowych zabytku oraz jego
ochrony przed szkodliwym
oddziaływaniem czynników zewnętrznych.
Art. 6.
1. Ochronie i opiece podlegają, bez
względu na stan zachowania:
1)
zabytki nieruchome będące, w szczególności:
a) krajobrazami kulturowymi,
b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi
i zespołami budowlanymi
( Zespół
Torów jest wymieniony w Studium Zagospodarowania m.st. Warszawy, jako 2.2 (d) zespoły
urbanistyczno-architektoniczne (z terenem wpisane do rejestru zabytków)
Art. 7.
Formami ochrony zabytków są:
1) wpis do
rejestru zabytków;
4)
ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego
albo w decyzji o ustaleniu
lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji
o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji
linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie
lotniska użytku publicznego.
Art. 18.
1. Ochronę zabytków i opiekę nad zabytkami uwzględnia się
przy sporządzaniu i
aktualizacji (...) studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin
oraz miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego albo decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego
(...)
2. W koncepcji,
strategiach, analizach, planach i studiach, o których mowa w ust. 1,
w szczególności:
1) uwzględnia się krajowy program
ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
2) określa się rozwiązania niezbędne do
zapobiegania zagrożeniom dla zabyt-
ków, zapewnienia im ochrony przy realizacji inwestycji oraz
przywracania zabytków do jak najlepszego stanu;
3) ustala się przeznaczenie i
zasady zagospodarowania terenu uwzględniające
opiekę nad zabytkami.
Art. 19.
1. W studium uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
oraz w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się, w
szczególności ochronę:
1) zabytków
nieruchomych wpisanych do rejestru i ich otoczenia;
3. W studium i planie, o których
mowa w ust. 1, ustala się, w zależności od potrzeb,
strefy ochrony
konserwatorskiej obejmujące obszary,
na których obowiązują
określone ustaleniami
planu ograniczenia, zakazy
i nakazy, mające
na celu
ochronę znajdujących się na
tym obszarze zabytków.
Art. 25.
1. Zagospodarowanie na cele
użytkowe zabytku nieruchomego wpisanego do reje-
stru wymaga posiadania przez jego
właściciela lub posiadacza:
1)
dokumentacji konserwatorskiej określającej stan zachowania zabytku nieru-
chomego i możliwości jego
adaptacji, z uwzględnieniem historycznej
funkcji i wartości tego zabytku;
Art. 26.
1. W umowie sprzedaży, zamiany, darowizny lub dzierżawy
zabytku nieruchomego
wpisanego do rejestru,
stanowiącego własność Skarbu
Państwa lub jednostki
samorządu
terytorialnego, przy określaniu
sposobu korzystania z
tego zabytku
należy nałożyć, jeżeli stan zachowania zabytku tego
wymaga, na nabywcę lub
dzierżawcę
obowiązek przeprowadzenia w
określonym terminie niezbędnych
prac konserwatorskich przy tym zabytku. (odsyłamy do umowy między PKWK, a TS zamieszczonej na blogu)
Art. 28.
Niezależnie od obowiązków
wynikających z opieki
nad zabytkami, określonych
w
art. 5, właściciel lub posiadacz zabytku wpisanego do
rejestru lub zabytku znajdują-
cego się w
wojewódzkiej ewidencji zabytków
zawiadamia
wojewódzkiego konser-
watora zabytków o:
1) uszkodzeniu,
zniszczeniu, zaginięciu lub
kradzieży zabytku, niezwłocznie
po powzięciu wiadomości o wystąpieniu zdarzenia;
2) zagrożeniu dla
zabytku, niezwłocznie po
powzięciu wiadomości o
wystą-
pieniu zagrożenia;
Art. 41.
W razie stwierdzenia,
że działanie lub
zaniechanie kontrolowanej osoby
fizycznej
albo kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej lub
jej pracownika narusza
przepisy art. 108–118 ustawy, wojewódzki konserwator
zabytków kieruje odpowied-
nio do Policji, prokuratury albo sądu zawiadomienie o
popełnieniu przestępstwa lub
wykroczenia.
Art. 49.
1. Wojewódzki konserwator zabytków może wydać decyzję
nakazującą osobie fi-
zycznej lub jednostce organizacyjnej posiadającej tytuł
prawny do korzystania z
zabytku
wpisanego do rejestru,
wynikający z prawa
własności, użytkowania
wieczystego,
trwałego zarządu albo
ograniczonego prawa rzeczowego
lub sto-
sunku zobowiązaniowego, przeprowadzenie, w terminie
określonym w tej decy-
zji, prac konserwatorskich lub robót budowlanych przy
tym zabytku, jeżeli ich
wykonanie jest niezbędne ze względu na zagrożenie
zniszczeniem lub istotnym
uszkodzeniem tego zabytku. (co
zrobił mazowiecki konserwator przez ostatnich 6 lat?)
Art. 73.
Osoba fizyczna, jednostka samorządu terytorialnego lub inna
jednostka organizacyj-
na, będąca właścicielem bądź posiadaczem zabytku
wpisanego do rejestru albo po-
siadająca taki zabytek
w trwałym zarządzie,
może ubiegać się
o udzielenie dotacji
celowej z budżetu
państwa na dofinansowanie prac
konserwatorskich, restaurator-
skich lub robót budowlanych przy tym zabytku. ( czy PKWK
ubiegało się o takie dofinansowanie? Chyba nie)
Art. 74.
Dotacja na dofinansowanie prac
konserwatorskich, restauratorskich lub robót budow-
lanych przy zabytku wpisanym do
rejestru może być udzielona przez:
1)
ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ze
środków finansowych
z części budżetu
państwa „Kultura i Ochrona
Dzie-
dzictwa Narodowego”;
2) wojewódzkiego konserwatora zabytków ze
środków finansowych z budżetu
państwa w części, której dysponentem
jest wojewoda.
Art. 87.
1. Zarząd województwa, powiatu lub wójt (burmistrz,
prezydent miasta) sporządza
na okres 4 lat odpowiednio wojewódzki, powiatowy lub gminny
program opieki
nad zabytkami.
2. Programy, o których mowa w ust. 1, mają na celu, w
szczególności:
1) włączenie problemów ochrony
zabytków do systemu zadań strategicznych,
wynikających z koncepcji przestrzennego zagospodarowania
kraju;
3) zahamowanie procesów degradacji zabytków i
doprowadzenie do poprawy
stanu ich zachowania; (w
Warszawie jest taki program)
6) określenie warunków współpracy z
właścicielami zabytków, eliminujących
sytuacje konfliktowe związane z wykorzystaniem tych
zabytków;
Przepisy karne
Art. 108.
1. Kto
niszczy lub uszkadza
zabytek, podlega karze
pozbawienia wolności od 3
miesięcy do lat 5.
Art. 110.
1. Kto będąc właścicielem lub posiadaczem zabytku nie
zabezpieczył go w należyty
sposób przed uszkodzeniem, zniszczeniem, zaginięciem
lub kradzieżą, podlega
karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
2. W razie popełnienia wykroczenia określonego w ust. 1
można orzec nawiązkę do
wysokości
dwudziestokrotnego
minimalnego wynagrodzenia na wskazany cel
społeczny związany z opieką nad zabytkami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz